Sound of Metal recenzia: Strata sluchu u bubeníka je autentický zážitok

★ ★ ★ ★ ★

Sound of Metal je jeden z tých ikonických debutových filmov, schopných predpovedať ich režisérom sľubnú kariéru. Niekedy sa to podarí, inokedy nie. Záleží od druhého filmu a množstva vedľajších okolností. To je však teraz ťažko predpovedať. Istotou ostáva len skutočnosť, že debutový film režiséra a scenáristu Dariusa Mardera je jeden z najlepších filmov tohto, pre film a kultúru všeobecne, ťažkého roka. Sound of Metal pripomína charakteristické diela ako je Aronofského Wrestler (2008), Čierna Labuť (2010), Chazellov Whiplash (2014) alebo dokonca Nolanove Memento (2000). Je to film, ktorý stojí na výraznom hlavnom hrdinovi, či hrdinke, a na jeho, či jej strastiplnej ceste podliehajúcej jednej silnej zápletke. Sound of Metal toto všetko má. A podobne ako aj spomínané filmy, aj tento film sa vyznačuje veľmi intenzívnym a autentickým zážitkom.

Sound of Metal rozpráva príbeh mladého bubeníka menom Ruben (Riz Ahmed). Ruben má spolu so svojou priateľkou Lou (Olivia Cooke) metalovú kapelu.

Obaja žijú v autobuse pretvorenom na akýsi karavan, s ktorým spolu cestujú po vystúpeniach. Obaja majú za sebou ťažkú minulosť, oboch zachránila spoločná láska a hudba. Pri jednom z vystúpení však Ruben veľmi rapídne prestane počuť. Možnosť operácie je príliš nákladná. Zúfalstvo z hluchoty ho napokon aj na popud jeho priateľky Lou, privedie až do centra pre hluchých ľudí s rôznymi prekonanými druhmi závislostí. Spoločný dom má na starosti sympatický vojnový veterán Joe (Paul Raci). V pozadí však stále pretrváva komplikovaný Rubenov charakter odkázaný na neúnosný nepokoj v duši. Čoskoro sa dozvedáme, že Ruben bol závislý na heroine a hudba (okrem samotnej Lou) sa preňho stala jedným z hlavných spôsobov ako sa závislosti zbaviť. Strata tejto činnosti a beznádejné vyhliadky do budúcnosti, sú pre Rubena celkom nevyspytateľným pádom ako čeliť vlastnému ja.

Jednou z najcharakteristickejších vlastností filmu je skvelá práca zvukového designu. Vďaka nemu máme možnosť ako diváci vstúpiť do Rubenovej kože a na vlastné uši máme možnosť okúsiť jeho stratu sluchu. Je to desivo autentické znázornenie absolútnej bezmocnosti a strachu. Počiatočná strata sluchu, kedy sa Ruben snaží u doktora opakovať hovorené slová, sú mrazivou pripomienkou, že niet cesty späť. Vďaka tomu, že Riz Ahmed je ako Ruben úplne fantastický, zúfalý a vydesený, jeho herectvo dodáva tejto práci zvuku až tiesnivé vlastnosti.

Ruben si pomaly nachádza nové životné cesty.

Je to veľmi autentické a dojímavé. Ruben je síce komplikovaná postava, no človek s ním jednoducho musí súcitiť, a to práve vďaka Ahmedovmu veľmi ľudskému prístupu.

Keď sa dostávame do domu plného hluchých obyvateľov, veci začnú naberať celkom iný rozmer. Ruben sa musí naučiť ako byť hluchý. Musí tento stav prijať, musí ho objať a nemyslieť naň ako na hendikep. To je filozofia, ktorou sa riadi Joe. To je niečo, čo by chcel, aby Ruben pochopil. Avšak drastickú zmenu života nie je vôbec ľahké prijať. Najmä ak sa všetko, čo Rubena drží nad vodou, jedným dňom stratí z jeho dosahu. V tomto je film veľmi dojímavý a krehký. Ruben sa jednoducho stále snaží, aby boli veci opäť ako predtým a to za každú cenu.

Sound of Metal ironicky nie je hudobný, a už vôbec nie hlučný film, ako by mohol názov napovedať. Naopak, toto je film primárne o tichu. Film o tom nájsť svoje miesto pokoja. Je v tom niečo náboženské, niečo plné rozjímania, pokory a oddanosti. Napokon ide o veľmi dojímavé, pre mňa osobne vo finále dokonca depresívne dielo, ktoré ma zanechalo absolútne citovo vyžmýkaného. Toto je prednosť filmu s jedným silným protagonistom, ktorého nespúšťame ani na chvíľu z očí. A je to jednoducho pútavé, pretože Rubenovi nejde nedržať palce. Chceme, aby sa mu darilo, pretože v jeho pohľade sa skrýva bolesť aj strach. Našťastie, Sound of Metal nie je ani trochu sentimentálny film, no má veľké srdce.

Ďalšiu recenziu filmu Sound of Metal nájdete aj na stránke simonavkrajinefilmov.sk