Sex Education recenzia: Oveľa viac než len ľahká komédia pre teenegerov

★ ★ ★ ★ ☆

Seriál od Netflixu veľmi milo prekvapil. Ak by ste čakali niečo na spôsob série Prci prci Prcičky alebo podobného typu teenegerovskej komédie, budete možno sklamaní. Nie však na dlho, pretože seriál má tendenciu získať si diváka celkom rýchlo. Ako nám názov jasne napovedá, pôjde o sex, respektíve o sexuálne problémy mladých ľudí. Zdá sa, akoby časy, kedy hlavným a jediným problémom bolo stratiť panictvo, už pominuli. Alebo inak povedané, stratili na atraktívnosti. Sex Education pristupuje k sexu opačne a oveľa otvorenejšie.

Otis (Asa Butterfield) je 16 ročný stredoškolák. Vyrastá so svojou matkou (Gillian Anderson), ktorá pracuje ako sexuálna terapeutka. Jej práca ju nielen živí, ale ňou aj žije. Svoje sedenia a workshopy prebiehajú u nich doma a interiér je tomu patrične prispôsobený. Nie je miesto, kde by ste nenašli falickú symboliku v každodenných predmetoch alebo priamo vyrezávané penisy. U Otisa doma to jednoducho vyzerá ako v Pompejských nevestincoch. Možno aj preto má Otis celkom iný problém ako väčšina chalanov v jeho veku. Otis nielenže nerád masturbuje, aby zabránil svojej vtieravej mame ho neustále analyzovať, musí dokonca predstierať tie najtrápnejšie chvíle každého teenegera. Vytvoriť falošné miesto rýchleho sebauspokojenia vyzerá prinajmenšom veľmi vtipne, no zároveň seriózne zaujímavo.

V tomto taktiež tkvie vtipnosť celého seriálu. Dokáže spojovať vtip s vážnymi témami sexuálnych problémov, ktoré viditeľne ovplyvňujú každodenný život. Našťastie, celá táto premisa nespadá do lacného a záchodového humoru, ktorý sa v tomto ohľade sám ponúka. Sex Education sa tomuto dokáže ubrániť. Namiesto toho sa seriál zameriava na skutočné problémy a konflikty mladých ľudí.

Otis je typický outsider, ktorý však dokáže zo svojho domáceho prostredia vyťažiť pre svojich sexuálne zmätených spolužiakov veľmi veľa. Sám by to pravdepodobne nikdy nechcel, no po tom, čo nepriamo pomôže najobávanejšiemu študentovi školy, ktorý má komplexy z enormne veľkého prirodzenia, nie je cesty späť. Maeve (Emma Mackey), rebelka školy, celú terapiu sleduje a rozhodne sa cenný dar Otisovho terapeutického nadania speňažiť.

Seriál má výborné tempo, čomu pomáha skvelý soundtrack. Síce sa môže zdať, že postavy sú jasne definované, jeden šikanuje, druhý rebeluje, tretí je roztekaný gay, štvrtá si k telu nepúšťa chlapov, každý jeden dokáže prekvapiť a vymaniť sa zo svojej načrtnutej úlohy. Táto skutočnosť pomáha postavám lepšie dýchať a zbaviť sa umelosti. Každý jeden má problémy a z toho následne plynú zaujímavé konflikty, niekedy vtipné, často však veľmi vážne.

Aj napriek tomu, že v seriáli vystupujú anglickí herci a celý dej je umiestnený v anglickom mestečku Moorfield, vôbec sa nezdá, že by sme sledovali britskú spoločnosť v britskom prostredí. Zásluhu na tom má azda lokácia, kde filmovanie prebiehalo. Škola, kde sa seriál nakrúcal síce vôbec nevyzerá ako britská, napriek tomu však ide o University of South Wales, konkrétne fakulta Caerleon. Sex Education potom pôsobí viac americky, čo môže vyznievať trocha schizofrenicky, no osobne mi to vôbec nevadilo.

Hlavným atribútom seriálu je jeho zábavnosť a inteligencia. Dobre sa na to pozerá, má to výborný scenár a ešte lepšie spracovanie. Sex je tu samozrejme prítomný vo všetkých podobách a seriál to dá divákovi jasne najavo už od prvého momentu.