Pripojení recenzia: Hyperaktívna jazda štýlovo zachrániť svet

★ ★ ★ ★ ☆

Nový animovaný film Pripojení (The Mitchells vs. the Machines alebo aj Connected) je klasicky adrenalínová jazda s autorským rukopisom kreatívnej dvojice Phila Lorda a Chrisa Millera. Tí teraz síce nesedia v režisérskom kresle, no ťažko by sme dokázali prehliadnuť ten jasne definovateľný štýl animovaných filmov, akými sú Lego príbeh (2014) alebo Spider-Man: Paralelné svety (2018). Nebudem sa teraz zamýšľať nad otázkami autorstva a špecifickej úlohy režiséra mať nad svojím projektom kreatívnu nadvládu. Pretože priznajme si, je to zvláštne, no v prípade filmu ako je Pripojení, prichádza okamžite na um štýl Lorda a Millera, a nie Michaela Rianda a Jeffa Rowea. Pritom je to práve neskôr spomínaná dvojica tvorcov, ktorá je oficiálnym režisérskym duom tohto animovaného filmu. A to je prinajmenšom podozrivé, pretože väčšinou si autorský štýl spájame najmä s postavou režiséra. V tomto prípade tak ide o mierny neštandard. Ale nechajme radšej zákulisné kreatívne procesy a možné osobné frustrácie bokom. Zamerajme sa radšej na výsledné dielo. Pretože to je viac než vydarené. Tak načo špekulovať, ako sme sa sem dostali, keď to podľa všetkého veľmi dobre funguje?

Pripojení veru veľmi dobre fungujú, a to ako veľmi vtipná, akčná a bláznivá strela, navyše s veľmi aktuálnym posolstvom.

Toto je príbeh o jednej netypickej rodine. Je to možno až klasický filmový príbeh zvláštnej rodiny. Rodiny Griswoldovcov, Addamsovcov, alebo tej podarenej rodinky z filmu Little Miss Sunshine (2006). Digitálna doba je tiež taká obdoba súťaže krásy. Väčšinou umelej krásy. V digitálnej dobe sociálnych sietí, instagramových póz a umelých obrazov dokonalosti, šťastia a krásy, prichádzajú na scénu Mitchellovci. Svet sa stane kvôli umelej inteligencii a technologickému pokroku obeťou apokalypsy. Ľudstvo si podmaní softwarový program s názvom PAL (Olivia Colman). PAL je niečo podobné ako je Siri. Poslednou prekážkou pred totálnou nadvládu robotov ostávajú práve výstrední Mitchellovci na čele s technologicky analfabetným otcom, menom Rick (Danny McBride). Okrem satiry digitálnej doby, ktorá vráža virtuálny klin medzi starú a novú generáciu, je však ústredným motívom z tohto vyplývajúca rodinná súdržnosť. Navyše film hľadá cestu k obojstrannému pochopeniu meniaceho sa sveta a jeho digitálnej kultúry.

V rodine Mitchellovcov sú všetci až na otca tradične pripojení.

Márne by som hľadal animovaný film, ktorý by ma v poslednej dobe dokázal rozosmiať podobne účinne, ako práve Pripojení. Šialený humor sa triafa presne do čierneho a jeho špecifický bláznivý tón nás nenechá chladnými. S týmto taktiež súvisí aj energetický vizuál filmu. Animácia strieda rôzne prvky a štýly a výsledkom je často výbušná dávka adrenalínovej jazdy. Je to veľmi osviežujúce, možno až originálne. Pripojení sa skrátka neboja byť trochu šialený, pretože v zásade ide o štylistický účel, pretaviť obsah filmu do jeho formy. V istom momente sa však nával energie utrhne z reťaze, a síce to film hravo ustojí, divák začne pociťovať istý nával útlmu. Táto párty však pokračuje ďalej. Pokračuje bez oddychu v neprestajnom prúdení neudržateľnej svetelnej show, ktorá môže niektorých divákov doslova až vyčerpať. Inak povedané, skrátenie dĺžky by mohlo filmu len prospieť.

Film hľadá cestu k obojstrannému pochopeniu meniaceho sa sveta a jeho digitálnej kultúry.

Pripojení sú vtipný, akčný a bombastický zážitok v štýlovom šate. Navyše majú srdce a komplikovaný vzťah otca a dcéry, ako hlavných predstaviteľov dvoch opačných svetov, funguje veľmi dobre. Osobne ma však najviac bavila otvorená paródia digitálnej obsesie moderného sveta, čo sa prejavilo v nejednej vtipnej scéne. Na um mi prichádza moment, keď hlavná antagonistka PAL, vypne po celom svete wi-fi. Výsledok je viac než zábavný a bohužiaľ aj pravdivý. Pripojení sú skvelým momentom ako pochváliť svoje vlastné divné ja. Ostaňte divný, žiada od nás film. Buďte verný svojim snom, no najmä stojte pri svojich šialených blízkych. Prijmite svoju aj ich zvláštnosť so zdvihnutou hlavou. A možno budete aj šťastnejší.

Pripojení sú dostupný na Netflixe.