Palm Springs recenzia: Nečakane melancholická komédia o stereotype

★ ★ ★ ☆ ☆

Palm Springs sa mi do povedomia dostal prvýkrát ako film, ktorý bol na Sundance festivale zakúpený streamovacou službou Hulu a distribútorom Neon, za rekordnú sumu 17,5 milióna dolárov a 69 centov. Tých 69 centov je rozdiel oproti predchádzajúcej rekordnej kúpnej zmluve, ktorá v roku 2016 prináležala filmu The Birth of a Nation. Človek môže byť voči reklamám akokoľvek odolný, no v tomto prípade si Palm Springs vybojovalo miesto v mojom podvedomí.

To však neznamená, že by som o filme vedel viac než jeho názov a prítomnosť Andyho Samberga v hlavnej úlohe. A je to najmä Samberg, ktorý je vzhľadom na jeho predchádzajúcu, veľmi špecifickú komediálnu tvorbu, hlavnou predzvesťou, o aký štýl filmu pravdepodobne pôjde. Na druhú stranu, repasovaný pohľad na film Neuveriteľný deň, s vydarenejším českým prekladom Na Hromnice o den více, (Groundhog Day, 1993) som naozaj nečakal.

Palm Springs začína svadbou. Nyles (Andy Samberg) je zdanlivo flegmatický chlapík v pestrofarebnej košeli a žltých šortkách, ktorý sa akoby úplnou náhodou pripletie na svadobnú hostinu, kde si berie do rúk mikrofón a pri dojímavom príhovore nám prezradí, že týchto ľudí okolo seba do detailu pozná.  Keď si však tú noc začne s mierne vykoľajenou Sarah (Cristin Milioti), ich nočný románik ich nečakane privedie k tajomnej jaskyni, ktorá ich v absurdnej scéne, kde sa bojuje o holý život, doslova vtiahne do nekonečnej slučky. Sarah sa postupne dozvedá, že Nyles si v skutočnosti opakuje jeden a ten istý deň stále dokola, a Sarah sa k nemu teraz pripája.

Nyles aj Sarah sa často dostanú do nepríjemných situácií.

Aj napriek tomu, že Palm Springs nie je vo svojom základe extra originálny, okrem klasiky s Billom Murraym môžeme spomenúť nedávne filmy ako Všetko najhoršie (Happy Death Day, 2017) alebo Na hrane zajtrajška (Edge of Tomorrow, 2014), svojím prevedením robí z tematiky opakujúceho sa dňa, niečo oveľa ľudskejšie.

Nyles a Sarah zisťujú, že nemajú čo stratiť. Preto sa rozhodnú robiť všetko, čo ich len napadne. Film týmto spôsobom zhmotňuje odpovede každého jedného človeka, ktorý by dostal možnosť bez následkov prežívať jeden a ten istý deň stále dokola. Navyše, režisér Max Barbakow aj scenárista Andy Siara otvorene priznávajú inšpiráciu práve filmom Neuveriteľný deň. Dokonca si z neho v rámci jeho morálneho odkazu, so všetkou úctou trochu uťahujú.

Ako romantická komédia však film funguje len na pol plynu. Film sa pohybuje niekde na hrane medzi absurditou a vážnosťou, typickou pre Sambergov humor. Zaujímavosťou je temnejší tón a melancholický podtext súvisiaci s filozofiou nezmyselného stereotypu života. Trochu sa oba tieto svety navzájom bijú. To ešte viac podčiarkuje postava Roya (J. K. Simmons), ktorý pripomína horšiu verziu lovca ľudí Van Pelta (Jonathan Hyde) z originálneho Jumanji (1995). Palm Springs je menej komédia ako serióznejší film, čo je na Sambergove pomery príjemné prekvapenie. Otázne ostáva, či to stačí, vzhľadom na to, že romantika, ani komédia, ma nijak zásadnejšie nezasiahli.