Pacient recenzia: Rýchle tempo a silný záver definujú Fitzekov nový psychotriler

Neviem si spomenúť, kedy naposledy, a či vôbec, mi dokázala kniha zo strany na stranu kompletne zmeniť názor. Možno to sami dobre poznáte. Dej má neskutočne rýchle tempo a každá kapitola prináša nové a nové zvraty až sa dostávame do nežiaducej situácie, kedy sa to musí celé nevyhnutne rozpadnúť. Človek začne rozmýšľať nad prebiehajúcimi okolnosťami a dokonca sa v nich začne trocha strácať. Čo je však najhoršie, v jeho hlave nečakane prepukne istá neistota, alebo lepšie povedané nedôvera, v daný text. A potom sa zrazu všetko zmení. A Sebastian Fitzek, autor nového psychotrileru s názvom Pacient, o ktorom nepriamo hovorím, jedným ťahom všetko uvedie na pravú mieru, a opäť nás presvedčí o tom, prečo sú jeho knihy tak populárne.

Pacient je nový psychotriler a slovo psycho v ňom má svoje čestné miesto.

Príbeh nás privádza do sveta nebezpečného únoscu a vraha detí. Rok po tom, čo spred domu zmizne šesťročný Max Berkhoff, sa jeho únosca ocitá v rukách zákona. Šialený maniak sa prizná k rôznym vraždám, avšak Maxovo meno nepadne. Neistota a strach o svojho syna prinúti napokon jeho otca Tilla, aby sa uchýlil k zúfalému riešeniu. Rozhodne sa zmeniť si identitu a za pomoci svojho švagra, policajného vyšetrovateľa, sa ako jeden z pacientov  prepašuje na Steinovu kliniku forenznej psychiatrie. Práve tam totiž z neznámych dôvodov známeho vraha premiestnili. Till sa ho preto rozhodne kontaktovať a nejakým spôsobom z neho dostať pravdu ohľadom svojho syna.

Autor knihy, Sebastian Fitzek, rozohráva hru rôznymi smermi a jeho štýl sa opäť raz zahráva s čitateľovým očakávaním. Jeho rozprávanie sa nielen prispôsobuje danej lokalite psychiatrickej kliniky, ale aj svojím postavám. Bez toho, aby si to čitateľ často čo i len uvedomil, dostáva sa do víru rôznych situácií, ktoré ho doslova pohltia a predostrú mu pred očami živý obraz šialených výjavov zo sveta pacientov, ale aj ich lekárov. Na svet pozeráme ich očami, a to aj napriek tomu, že nám je táto skutočnosť niekedy úplne zamlčaná.

Pacient je aj z tohto hľadiska šikovne rozdelený do krátkych kapitol označených menami postáv, ktoré nás v danom momente sprevádzajú príbehom. Krátke kapitoly sú navyše veľmi priame a úderné a nedajú nám veľa priestoru na oddych. Ak k tomu navyše prirátame aj rýchle tempo, čitateľ je priam nútení pokračovať v knihe až do úplného konca.

Má to však jeden zdanlivý háčik. Priznám sa, že niekde za polovicou bolo situácií a zvratov už toľko, že som si začínal pripadať trocha stratený a dokonca až unavený z daného prístupu. Najhoršie však bolo, že som začal spochybňovať uveriteľnosť udalostí, čo je samozrejme veľmi nevítaný aspekt každého trileru. Pre knihu je to ešte o to horšie, ak čitateľ navyše začne pochybovať aj o správaní niektorých postáv. Našťastie si stále môžeme povedať, že sme na psychiatrickej klinike a sám Fitzek to dobre vie.

Aj preto sa Pacient môže s hrdosťou zaradiť medzi knihy, ktoré neradno hodnotiť predčasne.

Ako sa na žáner psychotrileru hodí, môžeme očakávať naozaj temný príbeh. Skorumpovaní doktori, skorumpovaní právnici, väzenské násilie, nútená prostitúcia, tragické osudy a vražedné a zvrátené praktiky jedného šialenca. Je toho naozaj veľa, pričom autor nám nezabúda pripomínať, že všetko sa odohráva za silného dažďa v pochmúrnom prostredí psychiatrickej liečebne. Ako som už spomínal, aj z tohto hľadiska sa môže ľahko zdať, že je toho všetkého niekedy až priveľa.

V nečakanom finále je však Pacient naozaj prekvapivým a dokonca až šokujúcim psychotrilerom, ktorý dokáže zázračným spôsobom priviesť všetky otvorené konce do jedného spoločného uzla. A ten drží naozaj pevne. Nakoniec nie je nič ponechané náhode a Sebastian Fitzek tak opäť raz dokazuje s akým výborným umom a víziou dokáže vyrozprávať pútavý príbeh z naozaj temného sveta. Hlavné pozitívum tak ostáva ukotvené v nezvyčajne silnom závere, ktorý čitateľa doslova nakopne a donúti ho prehodnotiť všetko, čo si počas čítania knihy Pacient mohol myslieť.

• Originálny názov: Der Insasse
  • Počet strán: 304
  • Vydavateľstvo: Tatran, 2019