Nadácia a impérium recenzia: Druhá kniha prináša pútavé vesmírne dobrodružstvo

Druhá kniha slávnej trilógie Isaaca Asimova s názvom Nadácia a impérium, je na rozdiel od svojho predchodcu, oveľa viac uzavretejším a priamočiarejším dielom. Ako trilógia je Nadácia oveľa viac rozmanitejšia, než iné fantasy alebo sci-fi série kníh. Keďže príbeh nás sprevádza tromi storočiami udalostí, smerujúcimi k predpovedanému zániku civilizácie, čitateľ by si mal uvedomiť a dopredu očakávať, skutočnú podstatu Asimovovej klasiky. Asimov sa síce v druhej knihe viac zameriava na konkrétne postavy a ich úlohu v spoločenskom dianí, hlavnou témou však ostáva vývoj a zánik spoločnosti v oveľa rozsiahlejšom ponímaní. Otázky vplyvu jedinca na spoločnosť, slobodnej vôle a predestinácii nezvratných udalostí, rezonujú celým dielom. A síce sa Asimov tentoraz viac zameriava na konkrétne postavy a ich úlohu v kolobehu politického a sociálneho života, jeho druhá kniha pokračuje v inteligentnom a veľmi pútavom rozprávaní o skutočnom svete, historickom, aj súčasnom.

Nadácia a impérium nás privádza do jedného z krízových bodov, predpovedaných zakladateľom Nadácie, psychohistorikom Hari Seldonom. Kniha pozostáva z dvoch častí. Tie sú od seba už tradične oddelené desiatkami rokov, a tým pádom obsahujú svojich vlastných protagonistov. Pozadie príbehu však ostáva stále rovnaké. Osud Nadácie a jej prežitia, uprostred predpovedaného zániku impéria, je na vážkach. V prvej časti knihy označenej názvom Generál, sa ocitáme pred vypuknutím vojenského konfliktu. Nadácia získava na sile, pričom impérium sa nezadržateľne rúca pod rukami jeho vládcov. Do popredia sa dostáva generál Bel Riose, odhodlaný prevziať opraty a skoncovať s mocnejúcim vplyvom Nadácie. Druhá časť knihy s názvom Mul sa potom naopak zameriava na nečakanú hrozbu, v podobe mutanta Mula, rozhodnutého podmaniť si známy vesmír pod vlastnú nadvládu.

Nadácia a impérium má nadčasové rozprávanie a obsahuje výborné scény, ako vystrihnuté z množstva budúcich populárnych výtvorov žánru science fiction.

Niet divu, že má Nadácia vo svete sci-fi tak výrazné renomé. Vzhľadom na to, že druhú knihu písal Asimov už v roku 1945, ide o prevratné dielo, ktoré zreteľne inšpirovalo množstvo súčasnej sci-fi tvorby. Filozofia prvej knihy je odsunutá na druhú koľaj. Na jej miesto prichádzajú napínavé zvraty o politickú moc, pripomínajúce skutočné dejiny ľudstva. Asimov sa pri písaní údajne nechal inšpirovať osudom Rímskej ríše a z knihy je to veľmi dobre cítiť. Ocitáme sa v konkrétnom momente napätej situácie, kedy má hroziaca vojna za následok aktuálnu devastáciu. Keďže Asimov si dáva záležať na veľmi reálnych princípoch riadenia spoločnosti, pohráva sa s rôznymi aspektami, ktoré dokážu meniť smer dejín. Asimov je natoľko presvedčivý, že jeho knihu možno brať, takmer až ako politický a sociologický text, pre skúmanie reálnych historických udalostí.

Druhá kniha je navyše veľmi zábavná. Obidve časti obsahujú skvelé situácie a množstvo výborných dialógov. Každá časť knihy obsahuje uspokojivé vyvrcholenie, pričom záver diela je doslova dramatickým orchestrom. To znamená, že Asimov neostáva iba u akéhosi rozboru dejín v sci-fi kostýme, ale naopak nám ponúka veľmi pútavý dej a atraktívne postavy. Najlepším konfliktom ostáva hon na ostýchavého klauna, ktorý uprchol spod Mulovho područia. Klauna chráni skupinka utečencov, pričom ich osud privádza na prah veľmi pútavých a akčných situácií. Z tohto smeru má druhá kniha nespochybniteľne akčný charakter a skvele vybudovaný konflikt.

Druhá kniha vyrovnáva filozofickú hladinu prvej knihy a prináša do priestoru trochu odľahčenia.

Robí to v podobe vzrušujúceho vesmírneho dobrodružstva. Spolu s hrdinami sa ocitáme v nebezpečných situáciách, navštevujeme svety, ako vystrihnuté zo série Hviezdnych vojen (Nadáciou veľmi inšpirovaných), alebo utekáme pred chápadlami nebezpečného Mula. Kniha sa veľmi dobre číta a veľmi dobre funguje aj ako osviežujúca oddychovka. Avšak netreba jej upierať hĺbku a nezameniteľnú atmosféru rozpadu civilizácie. Asimov výborne zaznamenáva strach a neistotu z budúcnosti. Správy o vojenskom konflikte a dobíjaní planét pôsobia mrazivo skutočne. Táto autentickosť nebezpečenstva môže veľmi ľahko súvisieť s napätým obdobím druhej svetovej vojny, kedy Asimov Nadáciu písal. Tak či tak, ide o veľmi kvalitné pokračovanie jednej z najpopulárnejšej sci-fi série, aká kedy vznikla.

Knihu Nadácia a impérium vydáva vydavateľstvo Lindeni a kúpiť si ju môžete na gorila.sk.

• Originálny názov: Foundation and Empire
  • Počet strán: 296