Minimalizmus: Ako zmysluplne žiť recenzia

Minimalizmus: Ako zmysluplne žiť je kniha, o ktorej jej autori Joshua Fields Millburn a Ryan Nicodemus tvrdia, že je ich najdôležitejším a najlepším dielom o minimalizme doteraz. Obaja sú síce správcovia webovej stránky theminimalists.com a napísali súbor esejí s názvom Minimalism: Essential Essays, no vzhľadom na to, že v ich novej útlej knihe, s niečo vyše 150 stranami, sa s minimalizmom stretneme len okrajovo, nemám z ich minulých výtvorov zákonito veľké očakávania.

Minimalizmus s podtitulom Ako zmysluplne žiť nás viac ako o minimalizme, učí práve o predstave zmysluplného života.

Pre človeka, ktorý o danom termíne veľa nevie, a rád by sa s minimalizmom nielen zoznámil, ale podľa neho dokonca aj žil, ponúka kniha bohužiaľ veľmi málo. „Minimalizmus je prostriedok ako žiť zmysluplný život. Je to prostriedok ako dosiahnuť šťastie, ktoré (priznajme si) je to, čo hľadáme. Všetci chceme byť šťastní. Minimalizmus môže pomôcť. V minimalizme nie sú žiadne pravidlá. Naopak, minimalizmus je jednoducho o odstraňovaní zbytočných vecí vo vašom živote, aby ste sa mohli sústrediť na to, čo je dôležité.“ Toto je základný opis daného pojmu. Minimalizmus rovná sa zmysluplný život. Preto by sa dalo ľahko argumentovať, že to čo nasleduje je v podstate synonymum minimalizmu. Teda až na jeden podstatný rozdiel, a to, že nie je.

Kniha je rozdelená do piatich kapitol, pričom každá kapitola zastáva jednu z piatich hlavných ingrediencií šťastného a zmysluplného života. Ich názvy sú samozrejme veľmi všeobecné, a mohli by byť predmetom samostatných piatich kníh. Samo o sebe to naznačuje veľmi povrchné a zjednodušené pravidlá, ktoré sú viac ako dospelému človeku, určené dorastu a mládeži. Názvy kapitol sú: Zdravie, Vzťahy, Vášne, RastPrínos. Päť pilierov zmysluplného života. Niekde v ich srdci sa isto skrýva minimalizmus, len ho treba nájsť.

S druhou kapitolou s názvom Zdravie naskakuje čitateľ na klesajúcu špirálu a  začne si uvedomovať, že lepšie to už nebude.

Autori nás v knihe presviedčajú, aby sme ich text brali ako niečo sväté. Ako mantru, ku ktorej by sme sa mali vracať, podčiarkovať si jej múdre pasáže a naučiť sa podľa nej žiť. Dokonca nám odporučia čítať jednu kapitolu denne. Kniha sa dá síce preletieť za jeden deň, no slovu preletieť by sa Millburn a Nicodemus asi veľmi nepotešili. Čo narobiť, keď ich text pôsobí nezáživne, svätuškársky, lenivo a človek ho chce mať, čo najskôr za sebou. Najmä ak používajú pri každej kapitole, slovo od slova, jedno rovnaké prirovnanie.

Zdravie: Predstavte si, že vyhráte v lotérii, máte veľa peňazí, máte všetko, čo chcete, ale nemáte zdravie, nemáte nič. Vzťahy: Predstavte si, že vyhráte v lotérii, máte veľa peňazí, máte všetko, čo chcete, ale nemáte nikoho, s kým by ste sa o svoju radosť podelili. Vášne: Predstavte si, že vyhráte v lotérii, máte veľa peňazí, máte všetko, čo chcete, ale už vás v živote nič nenadchne. Rast: Predstavte si, že vyhráte v lotérii, máte veľa peňazí, máte všetko, čo chcete, ale už sa nemáte kam posúvať. Tento istý spôsob potom používajú aj v piatej kapitole. Ja ho sem už ale nenapíšem, a myslím, že nemusím vysvetľovať prečo. Tento pocit, čo máte po týchto pár riadkoch sa dostaví aj v knihe. A to je zle. Myslím že Millburn a Nicodemus dlhé roky v lotérii nič nevyhrali, a teraz sa s tým snažia zmieriť.

Nehovorím, že niektoré informácie, ktoré autori ponúkajú nie sú prínosné. Najmä pri otázkach zdravia, sú ich rady ohľadom jedálnička a dôležitosti pohybu, naozaj inšpiratívne a pravdivé.

Bohužiaľ, v danej tematike existujú lepšie knihy, zamerané čisto na túto problematiku. Nehovorím, že nepatria do knihy o minimalizme. Istým spôsobom ide o jednu stránku daného životného štýlu, avšak ich prednes, ich spôsob predávania informácií je založený na poučkách a odrážkach. Jeden z autorov je dokonca aspirujúcim spisovateľom fikcie. Nechápem potom, prečo sa niečo z jeho obrazotvornosti a fantázie nedokázalo preniesť aj do tejto knihy, v podobe skutočných príkladov zo života človeka – minimalistu a jeho novonadobudnutých, oslobodzujúcich pocitov.

Okrem úvodu a kapitoly o zdraví je potom pozitívnym prínosom ešte krátka pasáž o peniazoch. Stručný opis je časťou kapitoly Vášne. Autori tu presadzujú závery typu: „Mať kariéru je jedna z najnebezpečnejších vecí, ktorú môžete urobiť, ak chcete nájsť v živote zmysel.“ Čomu osobne veľmi nerozumiem, pretože obaja majú očividne vybudovanú kariéru založenú na šírení minimalizmu. Pozitívom však ostáva ich snaha zbaviť sa finančnej závislosti. Veď, čo je minimalizmus, ak nie stať sa nezávislým od všetkých predplatných služieb, konzumného života a materializmu, a nájsť v tom šťastie?

Otázka peňazí je potom pri čítaní knihy s názvom Minimalizmus konečne zásah do čierneho.

Aj napriek tomu, že sa danou problematikou opäť zapodievame len v krátkosti a dokonca si navrhnutými pravidlami autori opäť raz protirečia, ide v základe o zaujímavé poznatky. „Dajte peniazom menej dôležitosti tým, že sa budete riadiť princípmi minimalizmu. Zbavte sa dlhov, predajte dom, zbavte sa káblovky, zbavte sa televízie, zbavte sa internetu alebo prestaňte nakupovať materiálne veci.“ Je to len výber z toho, čo odporúčajú, a síce ide niekedy o radikálne riešenia, (predaj dom?), aspoň sa však jedná o to, o čom sa chceme baviť. A to je minimalizmus.

Pre knihu Minimalizmus: Ako zmysluplne žiť platí skôr druhý názov, než ten prvý. Viac ako otázky minimalizmu sa bavíme o pravidlách, ktoré nás majú naučiť lepšiemu a šťastnejšiemu životu. Millburn a Nicodemus síce tvrdia, že aj tieto pravidlá sú súčasťou daného životného štýlu, avšak až na pár svetlých výnimiek sa zabúdajú sústreďovať na to podstatné, a to je písať o živote v minimalizme. Ako súčasť niečoho väčšieho by ich zmysluplný život možno fungoval. Takto sa naopak zdá, že častejšie hovoria o zmysluplnom živote ako takom, a nie o zmysluplnom živote ukotvenom v minimalizme.