Lupin recenzia: Omar Sy nás baví ako zlodej džentlmen

★ ★ ★ ☆ ☆

Nový francúzsky seriál s názvom Lupin je prekvapujúco zábavným spestrením nového roka. Názov môže napovedať, že ide o modernú televíznu adaptáciu klasických kníh Mauricea Leblanca z počiatku 20. storočia, rozprávajúcich dobrodružné príhody slávneho „zlodeja džentlmena“ menom Arséne Lupin. To ale nie je úplne pravda. Hlavným hrdinom totiž nie je Arséne Lupin, ale Assane Diop (Omar Sy). Assane je akýmsi alter-egom známeho zlodeja. Inšpiruje sa jeho vynaliezavým umom, majstrovskou schopnosťou meniť identitu a osvojuje si svižné prsty, vďaka ktorým si od nič netušiacich okoloidúcich, berie prakticky čokoľvek. Toto sú Assanove super-schopnosti. My síce netušíme ako ich získal, no beztak je to zábavné sledovať.

Napriek všetkým nedostatkom a len ťažko uveriteľným dejovým zvratom, si Lupin udržiava dostatočnú dávku pútavej zábavy.

Lupin si skrátka získa našu pozornosť. A okrem iného na tom nesie výraznú zásluhu zaujímavý dej. Hlavný príbeh je totiž o malom chlapcovi, ktorý za zvláštnych a nejasných okolností stratí svojho otca. Assanov otec je uväznený za údajnú krádež drahocenného náhrdelníka, patriacemu jeho zamestnávateľovi, bohatému a vplyvnému Hubertovi Pellegrinimu (Hervé Pierre). Keď otec spácha vo väzení samovraždu, Assanovi ostáva po otcovi ako osudová a symbolická pripomienka jeho budúceho života, darček od otca, kniha o Arsénovi Lupinovi. Keď Assane dospeje, rozhodne sa fiktívnou literárnou postavou viac než inšpirovať, čo mu napokon dobre poslúži pri odhaľovaní nejasností sprevádzajúcich otcovu tragickú smrť.

Toto je istým spôsobom „origin story“ Assana Diopa. Assane sa stáva majstrovským zlodejom, čo nám dokáže hneď v prvej epizóde, keď si do hľadáčika vezme slávny Louvre. Podobne ako Arséne Lupin, aj Assane je majstrom vo vytváraní ilúzií. Prvá epizóda sa tak stáva skvelou kriminálnou žánrovkou po vzore Dannyho jedenástky (Ocean´s Eleven, 2001), so všetkým, čo by sme od podobného titulu očakávali. Jediným problémom a miernym zádrhelom v nerušenom sledovaní, sú ojedinelé momenty, viac-menej spoliehajúce na náhodnú šťastenu osudu, aby Assanovi všetko pekne vyšlo.

A ono mu to všetko aj veľmi pekne vychádza. Vychádza mu to až tak pekne, až je to miestami pritiahnuté za vlasy. Tým pádom to stráca efekt kúzelníckeho prekvapenia. Pretože niektoré podstatné udalosti nemožno brať ako Assanom naplánované, pretože sú jednoducho zdrojom cudzích okolností a náhod. Tým najhorším je však moment, keď sú niektoré zvraty v deji postavené na vode a dejú sa len z toho dôvodu, aby sa diali, aby to bolo zaujímavé. Výsledok je pritom pre posúvanie deja dopredu, takmer zanedbateľný.

Omar Sy ako zlodej džentlmen, Assane Diop.

Dané negatíva sú však vzhľadom na povahu seriálu ospravedlniteľné. Omar Sy je stále charizmatický hrdina a divák si jeho prítomnosť vyžaduje.

Je to najmä vtedy, keď Omar Sy môže hrať postavu, ktorá má osobné pohnútky poznačené tragickým osudom. O to viac to funguje, keď na pozadí celého incidentu spočíva jeden zlý, kapitalistický „buržoj“. Ako som už spomínal, väčším problémom než sú za vlasy pritiahnuté scény, je skôr nedotiahnutá vízia postavy, akou je Assane. Pretože v jednom momente sa zdá, že Assane je naozaj akýmsi super-hrdinom lopotiacim sa po odvete. Avšak potom je zarážajúce, že sa v tomto ohľade seriál nesnaží viac spolupracovať. Assane sa stáva „zlodejom džentlmenom“ akoby cez noc, len tým, že sa pri svojich rozhodnutiach necháva viesť Leblancovou knihou. Niekedy Assane mení svoj vzhľad na nerozpoznanie, inokedy neváha uštedriť svojim prenasledovateľom vycvičené údery a kopy. Pravdepodobne vycvičené, pretože žiadny výcvik reálne nevidíme.

A predsa je Lupin príbehom o známom type hrdinu, ktorý sa bojí o svojich blízkych, ktorý má svoju spojku v miestnom priateľovi a ktorý sa dostáva do vyhrotených situácií, plných zrád a prenasledovania. V neposlednom rade je mu na stope jeden šikovný, no zvyškom kolektívu prehliadaný policajt s vyšperkovanou dedukciou, ktorý krásne zapadá do známeho archetypu, „ten jeden, čo má vždy pravdu verzus tí všetci, čo sú vždy vedľa.“

Lupin má možno svoje chyby, no klamal by som, ak by som tvrdil, že ma to celé nebavilo. Niekedy som sa pobavil na niečom, čo nebolo úplne úmyslom tvorcov, inokedy som im to hltal aj s navijakom. Lupin má len 5 epizód, pričom tá posledná ostáva viac než otvorená. Vo finále to tak trochu pôsobí ako jeden veľký pilot. Pôsobí to ako taká väčšia ochutnávka, či sa to ľuďom vôbec bude páčiť a či Netflix od celého projektu napokon nevycúva. Myslím si, že Lupin to napokon zvládol dobre a vzhľadom na súčasné ťažké obdobie prichádza tento zábavný seriál s Omarom Sy v hlavnej úlohe, ako na podnose.

Lupin je momentálne dostupný na Netflixe.