Judy recenzia: Renée Zellwegerová predvádza najlepší herecký výkon svojej kariéry

★ ★ ★ ★ ☆

Renée Zellwegerová predvádza najlepší herecký výkon svojej kariéry ako slávna Judy Garlandová. Film s názvom Judy nachádza hollywoodsku herečku a speváčku na kariérnom úpadku. Po štvrtom skrachovanom manželstve, dlhoch na daňovom úrade a strate strechy nad hlavou, ostáva hviezda vystupovať po lokálnych baroch. Nepohrdne pritom ani sto dolármi za vystúpenie. Film nám v jednom životnom období odhaľuje zlomeného človeka. Osamoteného a poznačeného ťažkým životom neustálej driny od raného veku. Judy však nespadá do zbytočného sentimentu. Samotná Judy Garlandová by otvorene azda nikdy nepripustila, že v živote trpí. Nie, Judy sa usmieva. Kŕčovito a takmer úprimne, nebyť horkých sĺz, ktoré jej takmer nepozorovane tečú po lícach.

Renée Zellwegerová ako Judy Garlandová.

Príbeh nás privádza na významný kariérny zlom. Judy má len 16 rokov, keď získava jednu z najvýznamnejších úloh svojej kariéry ako Dorothy Galeová vo filme Čarodejník z krajiny Oz (1939). Pre ambiciózne dievča však táto udalosť skôr vyznieva ako pakt s diablom. Toho zhmotňuje spoluzakladateľ produkčného štúdia MGM, Louis B. Mayer (Richard Cordery). Stereotypne opulentný biznismen v obleku a s cigarou v ústach zvádza mladé dievča do sveta slávy a bohatstva. Jeho slová sú však ihneď silno spochybnené, keď nás film jedným strihom privádza do nešťastnej budúcnosti. Judy a jej dve deti ostávajú na ulici, po tom, čo ich vyhodia z luxusného hotela. Zadlžená herečka potrebuje peniaze a to nielen kvôli príbytku, ale najmä, aby mohla získať do opatery obe svoje deti zo štvrtého skrachovaného manželstva. Cesta sa ponúka v podobe sérií koncertov v Londýne. Otázkou ostáva, či je turné v jej silách uskutočniť.

Najvýraznejším a určite najsilnejším prvkom filmu Judy je fenomenálna angažovanosť hlavnej herečky. Renée Zellwegerová je na vrchole svojich síl.

Jej Judy Garlandová je na oko hrdá a stále na verejnosti bezproblémová hviezda. Jej ťažký osud je však poznačený množstvom hlbokých rán, ktoré si napokon pýtajú svoju daň. Rozpadnuté manželstvá sú len vrcholcom ľadovca. Jej závislosť na liekoch a alkoholizmus je len výsledok niečoho oveľa problematickejšieho. Film nás síce len okrajovo privádza naspäť do obdobia, keď mala Judy ako tínedžerka kontrakt pre MGM, no myšlienka vyznieva jasne. Aby nepribrala ani kilogram navyše, bolo jej ustavične odopierané jedlo. Aby vydržala často neskutočne dlhé šichty, držali ju nabudenú tabletami. Jedna tableta na spanie, amfetamíny na energiu. Márna snaha rebelovať sa často dostávala do ostrého konfliktu s Mayerom, Film nám dokonca nepriamo naznačí aj súčasne horúce téma sexuálneho zneužívania vo filmovom priemysle. Výsledkom je žena v pokročilom veku, závislá na svojom vzhľade, no k smrti unavená.

Ťažký osud nemá len slávna hviezda, ale aj nejeden z jej fanúšikov.

Skvelým momentom je scéna, kedy má Judy prvý raz vystupovať. Diváci čakajú v klube, no Judy je ešte len v nočnej košeli a v tiesnivo skľučujúcom zovretí zamknutá v kúpeľni. Zrazu zo seba žena vydá niečo ako snahu o spev. Hlas sa jej láme a ona radšej ostáva v tichých bolestiach. Aj v tomto momente zo seba Zelwegerová vydáva maximum. A jej Judy chytí okamžite za srdce. Nie je divu, že za svoj výkon teraz získala Zlatý glóbus a nomináciu na cenu Bafty. Nedivil by som sa, keby bol Oscar ďalší v rade. Jej reč tela a Garlandovej typické grimasy sú na jednu stranu akoby teatrálne umelé, na druhú stranu veľmi osobné a autentické.

Judy je melancholický pohľad na temnú stranu slávy. Garlandovej osud je ponurý a veľmi smutný, čo sa filmu darí zachytiť výborne. Judy je náladová, excentrická, ustráchaná aj naivná. A človek ju môže ľutovať, zároveň sa ju však snaží vystríhať nad vlastnými neuváženými rozhodnutiami. Viac ako čokoľvek iné je však Judy najmä filmom, ktorý si pre seba kradne výborná Renée Zellwegerová. A tá bude s týmto dielom už navždy spätá.