Jeffrey Epstein: Filthy Rich recenzia: Viac otázok ako odpovedí

★ ★ ★ ☆ ☆

Nová dokumentárna mini-séria o finančníkovi Jeffrey Epsteinovi s názvom Jeffrey Epstein: Filthy Rich ponúka vo finále viac otázok ako odpovedí. A ešte horšia je skutočnosť, že sú to otázky, ktoré si divák musí aj tak položiť väčšinou sám. Pretože táto dokumentárna séria ide vo svojom pokrytí škandalózneho prípadu mocného finančníka len na pol plynu.

Jeffrey Epstein je meno, ktoré je dnes podobne ako meno Harvey Weinstein, spojené s hnutím MeToo.

Bohatý a vplyvný Epstein bol oficiálne obvinený za sprostredkovávanie prostitúcie, no jeho skutočné obvinenia boli oveľa obsiahlejšie a závažnejšie. Podľa výpovedí množstva žien bol Epstein pedofil, ktorý sa priamo podieľal na sexuálnom zneužívaní a na obchodovaní so sexom. Ako dokument priamo naznačuje, medzi jeho známosti patrili nielen celebrity, ale aj významní politici ako Bill Clinton, členovia kráľovských rodín ako princ Andrew alebo aj súčasný americký prezident, Donald Trump. V centre pozornosti však ostáva postava Epsteina, ktorého v sérií rozhovorov obviňujú jeho bývalé obete z opakovaného znásilňovania a zneužívania.

Bohužiaľ, dokumentu sa vôbec nedarí odhaliť divákovi oveľa komplexnejší obraz celého prípadu. Naopak, celý seriál pôsobí skratkovito, opakovane a chaoticky. Človek sa o Epsteinovi a jeho pozadí, dohromady nič nové nedozvie. Inak povedané, jeho osoba ostáva stále v jeho reprezentácii. Tvorcovia nám sprostredkujú informáciu, že Epstein bol rád, keď mohol mať nad všetkým kontrolu. A keď ju nemal, začal byť nervózny. Táto kontrola iste znamenala aj jeho vlastný mediálny, ale aj ľudský obraz, za ktorý sa v tomto projekte jednoducho nedostaneme. Epsteina sa skrátka nepodarí analyzovať a jeho postava a charakter ostávajú len naznačované a teda viac-menej divákovi skryté.

To isté platí aj o ľuďoch v jeho blízkosti. Jeho partnerka Ghislaine Maxwell tu figuruje doslova ako šedá eminencia a jej osoba je ešte väčšou záhadou. Divák síce počuje rôzne príhody z dvojzmyselných masáží a rôzne iné desivé skutočnosti, ktoré sa odohrávali na Epsteinovom ostrove, výpovede však ostávajú stále veľmi nejasné. Chýba im detail, chýba im kontext, chýba im ucelený obraz skutočnosti. Množstvo dievčat obviňuje Epsteina zo znásilňovania, no ich účasť v jeho živote ostáva záhadou. A podobných nejasností je dokument plný. Samozrejme to neznamená, že by bol Epstein snáď krivo obviňovaní zo sexu s maloletými dievčatami. Jediné, čo to znamená je skutočnosť, že množstvo z týchto dievčat sa vyhýba otázkam, ktoré diváka pri počúvaní ich výpovedí ihneď napadajú, no tvorcovia sa k nim ani nepriblížia.

Ženy protestujú pred súdom s vplyvným finančníkom.

Opatrnosť otvorene sa pýtať na detaily, dokumentu a jeho objektivite, podrážajú nohy.

Jediný takýto moment je postupne odsunutý stranou a to vtedy, keď jedno z dievčat prizná, že za peniaze pre Epsteina hľadala, respektíve najímala, ďalšie maloleté dievčatá pre jeho potešenie. Dokument dokonca preukázateľne tvrdí, že tieto dievčatá boli posielané iným vplyvným ľuďom po celom svete, za účelom sexu.

Jeffrey Epstein: Filthy Rich je zjednodušený pohľad do sveta bohatých a mocných. Množstvo informácií ostáva ukrytých, nevypovedaných, a tým pádom si divák môže len sám utvárať ucelenejší obraz ohľadom celého zhýralého zneužívania maloletých dievčat. Za daným výsledkom možno stojí neľahké téma, ktoré je vzhľadom na obviňovanie vplyvných ľudí vystavované milosti ich právnej sily. A možno aj z tohto dôvodu je dokument tak opatrný.

Na druhú stranu mu aj tak možno vytknúť absenciu objektívnejšieho prístupu k danej látke a k jej hlavným účastníkom. Ak by sme porovnali výpovede obetí z tohto dokumentu, s dokumentom ako je Leaving Neverland, ktorý bol taktiež postavený najmä na očitých svedectvách, rozdiel je markantne odlišný. Jeffrey Epstein: Filthy Rich v tomto ohľade nedokáže vystavať koherentný, ucelený príbeh, založený na detailoch. Výsledok potom ponúka viac otázok ako odpovedí.