Komiksy,Recenzie

Here recenzia: Majstrovský obraz ukrytý v komikse

Otázka, či dokáže byť komiks umeleckým dielom bola už v minulosti jasne zodpovedaná. A nebolo to skrz zbytočné vyhlásenia, argumenty alebo tvrdenia. Naopak, úplne jednoducho a jasne, stačilo si zobrať do rúk niektorý z významných grafických románov alebo sérií a človek dostal jasnú odpoveď. Richard McGuire, autor komiksu Here (slov. prekl. Tu), napokon tieto dohady nekompromisne uzatvára v prospech umenia.

Komiks Here je vlastne veľmi jednoduchý. Od prvej až po poslednú stranu nás McGuire pasuje do úlohy pozorovateľov jednej miestnosti v neurčitom americkom dome. Vďaka komiksovému spracovaniu sme potom veľmi pútavo a obrazne prenášaní v čase, tam a späť, a to stále v rámci jedného priestoru. Časový rozsah nás náhodne berie do rôznych období a časov, či už milióny rokov dozadu, do 18. storočia, do 70. rokov 20. storočia alebo ďaleko do nejasnej budúcnosti. Väčšinou sa však časové úseky navzájom prelínajú. Vďaka obrazovému formátu sme schopní rozpoznávať v rámci jedného priestoru celú škálu historických udalostí a premien, navždy stratených v čase.

Here nás berie na filozofickú cestu časopriestorom a odhaľuje nám nekonečnú pominuteľnosť ľudského života.

Historické udalosti je samozrejme silné slovo, ale nie je úplne nemiestne. Väčšinou ide o jednoduché situácie vytrhnuté z kontextu, ktoré nie sú v skutočnosti ničím špeciálne, no v rámci časového priestoru dokážu budiť divy. McGuire vo svojom diele dosahuje niečoho transcendentálneho, takmer až nadpozemského. Odhaľuje nám ako sú zdanlivo triviálne situácie zviazané s rovnakými momentami, ktoré sa udiali na rovnakom mieste, no stovky rokov dozadu. Človek si potom nedokáže než uvedomiť vlastné miesto na svete a pozerať na seba a svoje jednanie v oveľa širšom kontexte.

Otázky smrteľnosti a pominuteľnosti všetkého okolo nás sú väčšinou potlačené v našom podvedomí. Inak povedané, človek si často ani nechce pripúšťať, že všetko okolo neho raz navždy pominie. A nie sú to len ľudské životy, ale celé budovy, ekosystémy, jednoducho celý jeho alebo jej známy svet. Niečo podobné, no v oveľa menšom a nevinnejšom prípade, si dokáže človek odpozorovať aj dnes, keď sa po rokoch vracia do mesta, v ktorom kedysi študoval alebo ktoré mu bolo nejakým spôsobom nostalgicky blízke, no po rokoch zisťuje, že jeho alebo jej obľúbené miesto nahradil fast-foodový reťazec.

McGuireov komiks v tomto zmysle čitateľovi otvára oči. A jeho poslanie napokon pôsobí na čitateľa takmer skľučujúco, často až tiesnivo.

Komiks má síce jednoduchú premisu, no nevídane silný emočný náboj. McGuire nie je doslovný a jeho mini príbehy sú v rámci jeho filozofickej knihy veľmi otesané. Sú to len náznaky, ktoré tu slúžia ako odkazy, možno ako spomienky niečoho strateného za okrajom papiera. Netreba sa potom diviť, že v miestnosti odpočíva bizón, preháňa sa tu dinosaurus alebo sa tu rozprestierajú šíre močiare.

Okrem minulosti má však kniha aj veľmi silný ekologický odkaz budúcim generáciám. Opäť je to síce len naznačenie akejsi skutočnosti, no v jednom prípade ďaleko v budúcnosti sa ocitáme hlboko pod hladinou vody. Aj týmto spôsobom nám McGuire odhaľuje veľmi reálne hrozby, ktoré sú naopak od filozofickej stránky knihy, veľmi hmatateľné.

Komiks Here nemá veľa textu a aj preto si myslím, že si knihu môže užiť každý bez ohľadu na jazykové znalosti angličtiny. Aspoň nejaké základy by som však stále odporúčal, keďže kniha zatiaľ nemá slovenský ani český preklad. A síce aj z tohto dôvodu môžeme knihou prejsť celkom rýchlo, a to pokojne aj do pol hodiny, jej umelecká hodnota stále pretrváva a pýta si opakovanú návštevu. Dizajn a ilustrácie tomu len napomáhajú.

Vizuálne pripomína McGuireho štýl moderné výtvarné umenie Francisa Bacona alebo Edwarda Hoppera. Podobne ako títo umelci, aj McGuire dáva svojmu dielu istú vrodenú melanchóliu a skľučujúcu izolovanosť. Podobnosť s výtvarnými majstrami je však absolútne trefná. Aj preto môžeme komiks Here brať pokojne ako majstrovský obraz ukrytý v tristo stranovom komikse.

• Originálny názov: Here
  • Počet strán: 304
  • Vydavateľstvo: Hamish Hamilton , 2014