Free Solo recenzia: Oscarový dokument si podmaní nielen horolezcov

★ ★ ★ ★ ★

Pri sledovaní oscarového dokumentu Free Solo, som sa nemohol zbaviť myšlienok na úvodnú scénu v Mission Impossible 2 (2000), kde Tom Cruise lezie bez istenia po rovnej skale. V tej dobe sa hovorilo, že Tom Cruise je podobne ako Belmondo známy tým, že zvykne točiť nebezpečné scény sám a odmieta kaskadérov. Preto som si aj v tomto prípade myslel, že všetko čo vidíme na plátne, je pravda. Priznám sa, môj obdiv nemohol byť väčší. Tom Cruise bol môj hrdina. Vrchol obdivu nastal, keď si vtesnal kolená do skalnej ryhy, spustil ruky za telo a oddychoval, visiac stovky metrov nad zemou. Ani neviem kedy presne som sa dozvedel, že v skutočnosti bol herec istený lanami, ktoré v postprodukcii digitálne odstránili. Škoda, hovoril som si, aj napriek tomu, že hlboko v duši som tušil, že by to bolo asi len príliš, než aby to bola pravda. A týmto sa dostávam k skutočnému hrdinovi. Jeho meno nie je Ethan Hunt a nie je fiktívny. Volá sa Alex Honnold je veľmi skutočný.

Free Solo znamená lozenie bez istenia. Ako nám dokument sám prezrádza, tomuto druhu horolezectva sa venuje z jasných dôvodov asi len jedno percento všetkých vyznávačov tohto športu. Alex Honnold medzi nich neodmysliteľne patrí. Tak ako si horolezci udávajú ciele na zdolanie danej hory, Honnoldova priorita je trochu iná. Nielenže chce danú horu zdolať, on ju chce zdolať bez istenia. Tým pádom je až dych vyrážajúce sledovať Honnolda pritlačeného na takmer rovnú skalnú stenu, ako si s neskutočnou jednoduchosťou týči cestu na vrchol. Porovnať jeho schopnosti pohybovať sa po skale so schopnosťami kamzíka nie je vôbec preháňaním. Niekedy sa doslova zdá, akoby bol Honnold schopný porušovať zákony gravitácie.

Dokument nakrútila manželská dvojica Elizabeth Chai Vasarhelyi a Jimmy Chin. Diváci sa s ich tvorbou mohli stretnúť už pri predchádzajúcom dokumente s názvom Meru (2015), v ktorom vystupuje mimo iných predstaviteľov aj sám Jimmy Chin, ktorý je mimochodom taktiež vášnivým dobrodruhom, horolezcom a skialpinistom. V prípade Free Solo však ide prevažne o Honnolda. Sledujeme jeho každodenný život, jeho životnú filozofiu, vzťahy a v neposlednom rade, túžby. A tou najhlavnejšou je práve bez istenia zdolať 900 metrov vysokú skalnú stenu v Yosemitskom parku s názvom El Capitan.

Dokument sa vyznačuje nádhernými zábermi, ktoré budia obdiv nielen tým, čo snímajú, ale taktiež ako to snímajú. Dovoľujú nám ako divákom vznášať sa nad šírou prírodou Yosemitského parku spolu s Honnoldom a obdivovať jeho odvahu a schopnosti. Dovolím si dokonca tvrdiť, že Free Solo nám umožňuje byť svedkami pokorenia medzníku ľudských výdobytkov, pretože to čo Honnold predvádza je bez akýchkoľvek pochybností zážitok sledovať.

V konečnom dôsledku nám neostáva nič iné než súhlasiť s oceneniami, ktoré dokument zberá po celom svete. A to nielen tým, čo Honnold predvádza, pretože nejde o ocenenia za horolezectvo, ale aj tým, ako nám to Vasarhelyia Chin podávajú. Otázky smrteľnosti a strachu, ktoré sa neustále vznášajú nad Honnoldovou hlavou sú rovnako nervydrásajúce ako jeho lozenie.