Frankissstein recenzia: Moderný Frankenstein vsádza skôr na filozofiu než na príbeh

Frankissstein začína ako životopisná kniha, rozprávajúca o vzniku jedného z najslávnejších románov gotickej literatúry, Frankenstein. Autorka Jeanette Winterson nás vracia do leta roku 1816 k Ženevskému jazeru, kde anglickí básnici Shelly a Byron, Byronov lekár, Polidori, Mary Shelley a jej nevlastná sestra Claire, tej doby Byronova milenka, trávili spoločné chvíle.

Ten rok bolo nezvyčajne chladné a upršané leto, za čo údajne mohol aj výbuch sopky Tambora na ostrove Sumbawa v Indonézii. Zlé počasie prinútilo mladých spisovateľov nájsť útočisko v interiéri ich vily, kde sa z dlhej chvíle rozhodli každý jeden napísať strašidelný príbeh. A síce by to niekomu mohlo aj stačiť, vznik slávneho románu nie je jediným predmetom knihy Jeanette Winterson. Tá ide naopak oveľa ďalej.

Frankissstein sa zväčša pohybuje na pomedzí dvoch časových línií, ktoré sa navzájom podporujú nielen v otázkach stvorenia, ale aj v ich postavách.

Zatiaľ čo v 19. storočí je hlavnou protagonistkou najmä Mary Shelley, v 21. storočí je to Ry Shelley. Ten prichádza do amerického Memphisu na Tec-X-Po, kde sa zoznamuje s excentrickým vynálezcom sexbotov menom Ron Lord.

Pozorný čitateľ si všimne podobnosti v mene (Lord Byron). A ak nie, sú tu aj ostatní, ako napríklad novinárka Claire alebo profesor a filozof Victor Stein, ktorí tiež prichádzajú Ryovi do cesty. Podobenstvo s historickými udalosťami je zakorenené nielen v skutočných udalostiach, ale aj v texte originálneho Frankensteina. Vo finále ide najmä o problematiku vzniku umelej inteligencie, či možnosti šance poraziť smrť a dosiahnuť večný život.

Jeanette Winterson napísala knihu, ktorá prekypuje múdrosťou a zaujímavými poznatkami. Frankissstein je nabitý nielen historickými faktami, ale aj filozofickými otázkami, ktoré majú svoj základ v reálnych udalostiach, postavách a myšlienkach. Aj z tohto hľadiska je potom kniha nesmierne pútavá na čítanie, pretože dokáže výborne zakomponovať realitu do fikcie, ktorá môže byť ironicky o pár rokov skutočnosťou.

Jeanette Winterson

Kniha nezostáva na povrchu a nesnaží sa s istotou pretláčať pochybné názory. Naopak, bohato vykreslené postavy, nás dokážu veľmi ľahko strhnúť na svoju stranu, aj napriek tomu, že si ľudsky protirečia. Z filozofického hľadiska je kniha veľmi inšpiratívna a na človeka pôsobí svojím informačným záberom priam blahodarne osviežujúco. Niektoré strany si dokonca zasluhujú opakované čítanie, práve vďaka veľmi zaujímavým témam a spôsobom, akým ich autorka čitateľovi predáva.

Okrem toho ponúka kniha veľa ďalších momentov, ktoré ju definujú z úplne iného smeru.

Niektoré komické situácie robia z knihy dokonalú komédiu, iné ju posúvajú do romantického teritória. A síce má kniha podtitul „príbeh lásky“, láska je v tomto prípade rovnako mnohovrstevná a rozdielna, ako sú jednotlivé kapitoly tejto knihy. Ak sa nachádzame v 19. storočí, text je tomu akoby prispôsobený. Je klasicky bohatý na opis, viac konzervatívny, viac uhladený, zručný a pútavý zároveň. Naopak v modernom šate sa dostávame do vtipných, často až vulgárnych konverzácií o praktikách sexu s robotom, a aké nečakane pestré výhody táto interakcia ponúka. Niekedy je text rýchly, inokedy pomalší, vždy však veľmi zábavný a podnecujúci. Žánrovo potom kniha funguje podobne rôznorodo.

Niekedy sa text možno až príliš dlho pláca na mieste a filozofovanie berie zbytočne veľa priestoru dobre rozbehnutému príbehu. Jednotlivé podobenstvá a myšlienky v rámci dvoch časových línií sa potom zdajú až priveľmi zaobalené do ťažkých otázok. Tie sú síce zaujímavé, no niekedy môžu čitateľa doslova až strácať. Podobne ako sa postavy dostávajú do tajomných tunelov, aj text dostáva viac a viac odbočiek a slepých uličiek. Tie síce môžu mať v príbehu svoje miesto, určite však túto sieť nerozmotávajú. Našťastie, text je stále veľmi svižný a pútavý, a aj napriek nezodpovedaným otázkam, neprestáva nudiť. Treba mať však na pamäti, že to nemusí zásadne platiť v samom závere knihy.

Frankissstein je kniha, ktorá oživuje klasiku Mary Shelley a nepriamo a veľmi svojsky ju približuje dnešnému publiku.

Kniha sa opiera o moderný svet a využíva dnešné vedecké pokroky v otázkach umelej inteligencie, prekonania smrti a dosiahnutia večného života. Navyše tu čitateľ nájde oveľa, oveľa viac. Či už ide o identitu človeka, sexualitu, pohlavie alebo celé spektrum existenčných problémov, ktoré idú ruka v ruke s futuristickými ideami ľudstva. Moderný Frankenstein napokon vsádza skôr na filozofiu než na príbeh. Pre ľudí, ktorí však nevedia prestať myslieť na to, či náhodou nie sú len mozog v nádobe, je naopak kniha správnou voľbou.

• Originálny názov: Frankisstein
  • Počet strán: 352
  • Vydavateľstvo: Lindeni, 2020