Formula 1: Drive to Survive recenzia: Jednoducho výborné

★ ★ ★ ★ ★

Formula 1: Drive to Survive (v českom preklade – Touha po vítězství) je nová mini séria od Netflixu, ktorá v desiatich epizódach sleduje sezónu Formuly 1 za rok 2018. A síce nie som osobne fanúšik Formuly 1 alebo lepšie povedané, z vlastnej iniciatívy som z tohto športu nevidel viac ako desať minút, musím sa priznať, že ma táto séria doslova očarila. Nielenže si nepamätám, kedy som z nervozity naposledy niečo nahlas komentoval (vykrikoval na obrazovku), Formula 1 ma natoľko pohltila, že som si nakoniec na internete vyhľadal, ako si vedú jednotlivé tímy v tomto roku. A aj preto sa domnievam, že túto mini sériu si užije aj človek, ktorý o tento šport nikdy neprejavil väčší záujem.

Séria začína sezónou 2018. Divák sa každou novou epizódou zoznamuje s novými tímami a ich dvomi pretekármi. Okrem dvoch vrcholových tímov ako Ferrari a Mercedes, ktorí s nakrúcaním nesúhlasili, poznávame tímy ako Red Bull, Renault, Haas alebo Force India. Každý jeden klub nám potom predstavuje vedúcich tímov. Christian Horner za Red Bull, Guenther Steiner za Haas alebo Cyril Abiteboul za Renault. Okrem nich sú však hlavnými hviezdami celej série najmä pretekári.

Skvelá kamera nás dostáva do centra diania aj počas závodov.

Formula 1: Drive to Survive nás hneď od začiatku poučí o tom, čo to znamená vyhrávať.

Konkurencia je silná a každý tím chce byť najlepší. Oveľa dramatickejší je však boj medzi pretekármi. Kvôli tomu, že dva hlavné tímy nesúhlasili s nakrúcaním, postavy ako Lewis Hamilton, Sebastian Vettel alebo Kimi Räikkönen sú len okrajové, možno až mýtické postavy celého divadla. Sú síce úplne na špici, no veľká dráma sa odohráva aj na nižších pozíciach tabuľky. Okrem toho, že každý jeden z pretekárov chce byť najlepší, Formula 1 nám odhaľuje aj menej očividné konflikty.

Každý tím má dvoch pretekárov a ich rivalita je niekedy ohromujúca. Môžeme uviesť napríklad Daniela Ricciarda a Maxa Verstappena za Red Bull. Ich neschopnosť prehrávať neraz vedie do spoločných kolízii na pretekárskej dráhe. Pretekári sa so sebou častou ani nerozprávajú. Stačí zapózovať na spoločnej fotografii a bez slova si ide každý po svojom. A síce to podobne funguje aj medzi adeptmi z iných tímov, tieto vnútorné konflikty často skrývajú silné emócie a dôležité dopady. Každý jeden sa totiž nielenže bojí prehrať. Najhoršou obavou ostáva nepredĺženie zmluvy zo strany tímu na sezónu v roku 2019. A to nechce nikto.

Guenther Steiner z Haasu, nebude zo svojho pretekára Romaina Grosjeana dvakrát nadšený.

Séria nás výborne dostáva do sveta ukrytého za pretekárskou dráhou.

Závody tu síce hrajú významnú úlohu. Keď však človek zistí kontext celej situácie, a séria sa o toto výborne postará, divák získava úplne iný prehľad o celom dianí. A doslova prežíva celý závod spolu s členmi tímu. Vďaka výbornému strihu a polopatistickému rozprávaniu uvádza Formula 1 aj úplne neznalého človeka do centra tohto veľmi napínavého športu. A slovo „napínavý“ by som na Formulu 1 inak nikdy nepoužil. Keď sa však človek zoznámi so všetkými hráčmi, ktorí mu v jednotlivých rozhovoroch prezrádzajú svoje pocity, túžby a niekedy dokonca aj skryté úmysly, dostáva tento šport úplne iný rozmer.

Dočkáme sa aj na nebezpečných nehôd.

Okrem toho nám séria ukazuje, akú veľkú úlohu majú v tomto športe peniaze. Bez toho, aby som prezrádzal niektoré prekvapujúce zvraty, o ktorých fanúšik Formuly 1 isto dopredu vie, no neznalý človek by sa, myslím, ochudobnil o prekvapenia, nebudem spomínať konkrétne situácie, kde peniaze rozhodovali. Namiesto toho len spomeniem, že aj do tohto športu si majitelia klubov dokážu pretlačiť vlastné deti alebo vlastných favoritov. Mladým talentom potom po sérii sklamaní neostáva než opustiť tím, čo sa aj v roku 2018 neraz stalo. No aj tieto situácie potom skvele dopĺňajú celú mozaiku rôznych vzťahov a konfliktov. Výsledok je potom opäť výborný.

Formula 1: Drive to Survive je výborne spracovaná mini séria, ktorá človeka v desiatich kratších epizódach dokonale zasvätí do sveta Formuly 1. Tento šport si potom isto, aj vďaka tomuto seriálu, nájde nových priaznivcov. Na sérii sa okrem iných podieľal aj James Gay-Rees, výkonný producent oscarových dokumentov ako Senna (2010) alebo Amy (2015). A síce na pozícii režiséra chýba Asif Kapadia, Formula 1 si stále dokáže podmaniť niektoré výborné atribúty, ktorými sa mohol pýšiť aj dokument o Ayrtonovi Sennovi.