Dva proti Říši recenzia: Beletrizovaný atentát na Heydricha nepustíte z ruky

Dva proti Říši je beletrizované rozprávanie jedného z najslávnejších atentátov Druhej svetovej vojny. Ide o útok na ríšskeho protektora Čiech a Moravy a tretieho najdôležitejšieho človeka nacistického Nemecka, Reinharda Heydricha. Autor knihy Jiří Šulc prichádza s knihou, ktorá čitateľa doslova pohltí a nenechá mu ani na sekundu vydýchnuť. Aj vďaka tomu, že príbeh vychádza zo skutočného príbehu a Šulc veľmi pútavo spája všetky silné momenty, ktoré museli českí odbojári v okupovanej zemi prežívať, napätie človeku nedovolí knihu odložiť. Vrcholný moment celej knihy, a to atentát na Heydricha, je potom mrazivou skúsenosťou trhajúcou nervy čitateľa.

Aj napriek tomu, že v knihe figuruje veľa menších príbehov, hrdinov a tragických osudov, hlavní dvaja hrdinovia ostávajú Jozef Gabčík a Jan Kubiš. Ich dvoch máme možnosť sledovať od ich úteku z vlasti, cez vojenský výcvik v Anglicku až po slávnu operáciu Antropoid. Teda zabitie ríšskeho protektora Heydricha. Okrem nich však v knihe vystupuje aj celá rada ďalších hrdinov akými boli napríklad Jozef Valčík, Václav Morávek alebo Oldřich Pechal. Príbeh Kubiša s Gabčíkom je tak rozohraný na pozadí celkom iného typu boja skôr typického pre okupované územia. A treba povedať, je to boj viac než pútavý.

Dva proti Říši však neostáva iba pri odbojároch a ich osudoch. Šulc čitateľa doslova prenáša v čase a dovoľuje mu nasiať atmosféru nacistickej okupácie Česka a Moravy.

Teror a strach drví české obyvateľstvo zo všetkých strán. Na jednej strane sú českí odbojári, ktorí sa snažia komunikovať s Londýnom a podávať správy o nacistických aktivitách. Na strane druhej je gestapo a vyšetrovací tým na čele s Heinzom Pannwitzom a Oskarom Fleischerom. Spoločnosť na tento skrytý boj vedome reaguje a Šulc nám odhaľuje, aké brutálne praktiky museli nacisti nasadiť, aby si väčšinu českého obyvateľstva pripútali strachom na vlastnú stranu.

Jan Kubiš a Jozef Gabčík

Hlavnou prednosťou knihy je nezvyčajný dôraz pre dramatickosť. Aj napriek tomu, že to vzhľadom na faktografickú náturu daného príbehu môže vyznievať ako kritika, Šulc píše s pútavosťou, akú by sme čakali skôr od trilerov alebo populárnych detektívok. Tejto skutočnosti isto pomáha aj beletrizovaná podoba knihy. Autor sa navyše vôbec nestráni vo veľkej miere využívať aj priamu reč, ktorá je vo väčšine prípadov založená na dohadoch alebo čisto na jeho fantázii. To isté môžeme povedať aj pri využívaní scén, ktoré sa v skutočnosti nemuseli vôbec stať.

Takou bola aj epizóda s Heydrichom a s českými korunovačnými klenotmi. Táto kapitola nemusela byť priamo založená na pravde, no nemôžeme jej odoprieť naozaj jedinečné prevedenie. V konečnom dôsledku, a len dobre pre dielo ako také, môžeme byť skôr radi, že ju Šulc do výslednej knihy zahrnul. A vďaka takýmto spôsobom je potom kniha Dva proti Říši majstrom vo svojej kategórii.

Obrazotvornosť s akou nám autor ponúka celý príbeh s rôznymi odbočkami, informáciami a postavami pripomína dramatickú tvorbu na svojom vrchole.

Vďaka tomu, že máme možnosť sledovať zároveň jednu aj druhú stranu, dostávať sa týmto postavám až pod kožu a prežívať s nimi každý jeden moment, nám dovoľuje s nimi dýchať spoločný vzduch. Okolnosti, ktoré ich stretajú majú potom len oveľa silnejšiu váhu, a to aj napriek tomu, že nad knihou stále visí pochybnosť fikcie.

Ríšsky protektor Reinhard Heydrich považovaný za jedného zo strojcov konečného riešenia židovskej otázky.

V základe však ide stále o skutočný príbeh. Otázne veci nám potom sám autor na konci knihy ozrejmuje a priznáva sa k postupom svojej práce. A to je nielen veľmi sympatické gesto, ale dokonca nás ešte viac presvedčuje o tom, že tie skutočné momenty a pocity, ktoré sme počas knihy s hrdinami prežívali, boli úprimné.

Kniha sa orientuje do viacerých strán a zodpovedá veľa otázok. Jednou z najdôležitejších je isto otázka správnosti vykonania samotného atentátu. Bolo viac než isté, že nacisti nenechajú zabitie ríšskeho protektora bez odozvy a ich pomsta bude veľmi krutá. Aj preto sa autor knihy k tejto téme vyjadruje cez postavy a podáva čitateľovi jasné odpovede hodné zamyslenia. Aj na základe tohto textu si potom môže človek urobiť oveľa viac ucelenejší pohľad na správnosť či nesprávnosť vykonaného atentátu.

Dva proti Říši je kniha o nebývalej chrabrosti a hrdinstve. Nikdy predtým som k československým odbojárom necítil väčší obdiv, než práve pri čítaní Šulcovej knihy.

Strach zo smrti je tu viac než reálny a je to aj vďaka hrozivým praktikám, ku ktorým sa Nemci po smrti Heydricha znížili. Šulc nám s pestrou detailnosťou opisuje dôvody, prečo sa medzi odbojármi našli zradcovia. Rovnako ako nám približuje aj rodinný život a plány Heydricha pred jeho smrťou. Je to ľudské, hrôzostrašné a nevýslovne napínavé. A funguje to výborne. Kniha tak najmä s československým čitateľom ostáva dlho po jej prečítaní a núti ho oveľa viac ohodnotiť hrdinstvo československých odbojárov a ľudí, ktorí im pomáhali

• Originálny názov: Dva proti Říši
  • Počet strán: 480
  • Vydavateľstvo: Knižní klub, 3.vydanie 2018