Dickinson recenzia: Emily Dickinsonová žiari v postmodernej komédii

★ ★ ★ ★ ☆

Dickinson je odvážny projekt od Apple Tv+, ktorý mieša americkú spoločnosť z obdobia pred občianskou vojnou s 21. storočím. Výsledkom je veľmi zábavná, takmer absurdná komédia, s elektro hip-hop/pop soundtrackom a výbornou Hailee Steinfeld v hlavnej úlohe. Jej znázornenie slávnej poetky Emily Dickinsonovej sa pohybuje niekde na pomedzí rebelujúcej a životom nabudenej romantičky podobnej Anne z Anny zo Zeleného domu a ironicky melancholického a smrť vyzývajúceho Harolda z britskej klasiky Harold a Maude (1971).

Príbeh seriálu Dickinson sleduje mladú poetku Emily Dickinsonovú a jej nešťastný osud zakorenený v patriarchálnej americkej spoločnosti Nového Anglicka. Emily má veľké ambície, no obdobie, do ktorého sa narodila nie je pre jej pohlavie úplne najšťastnejšie. Ako vraví jej otec, vzdelanie je pre muža aj ženu veľmi rozdielna vec. Žena sa nemusí učiť veci, ktoré v živote nebude potrebovať. A podľa tejto logiky je toho naozaj veľmi málo, čo by sa mladá Emily mohla naučiť, keďže miesto ženy je uzavreté v domácnosti. Emily je vášnivá poetka, no publikovať svoje básne v miestnych novinách nie je hodné mladej dámy. Rovnako ako nie je vhodné, aby sa zúčastňovala zaujímavých prednášok v neďalekej škole, alebo aby volila v blížiacich sa voľbách. Posledná vec nie je ani tak nevhodná, ako skôr pre ženy zakázaná.

Má to zakázané, a preto píše Emily svoje básne najmä v noci.

Dickinson spája veľa aspektov rozdielnej kultúry a to najmä naprieč storočiami.

Od seriálu nečakajte historickú drámu, ani úsmevne rebelujúce roztopaše mladej ženy podobné Anne zo Zeleného domu. Naopak, Emily má oveľa bližšie k dievčatám súčasného sveta. Je drzá, divoká, a neštíti sa žiadnej skúsenosti. V srdci však naďalej ostáva melancholickou poetkou utrápenou pre ženy konzervatívnym obdobím, despotickým otcom a úzkostlivou matkou, ktorá by ju najradšej videla šťastne vydatú.

Seriál začína titulkom, ktorý diváka informuje o nešťastnom osude osamelej poetky. Tento začiatok pôsobí viac menej seriózne, takmer melancholicky, akoby nám predstavoval vážne dráma podľa skutočných udalostí. Toto všetko sa však možno až s akýmsi výsmechom okamžite neguje, keď historický obraz zrazu atakuje súčasná trendy atmosféra. Niekto by mohol namietať, že to k sebe absolútne nepatrí, no osobne som tento zlepenec privítal s otvorenou náručou. Je to niečo podobné ako keď sa Divoký Django (Django Unchained, 2012) rozozvučal do rytmu súčasného hip-hopu. Každý musí priznať, že to bolo cool. A podobne to platí aj v tomto prípade.

Okrem písania vedie Emily aj Shakespearov divadelný klub.

Dickinson je tak najmä komediálny seriál. Humor a rezervovanosť sú jeho hlavnými ingredienciami. To však neznamená, že je úplne zbavený emócií. Práve naopak. Mladá Emily je dostatočne rozpoltená osobnosť a je vidieť, že doba, do ktorej sa narodila, ju zožiera za živa. Tieto momenty sú potom výborne využívané v rôznych momentoch jej života. Skvelá komickosť pramení aj v opieraní sa o skutočné momenty a postavy z jej života. Pamätnou určite ostáva postava Henryho Davida Thoreaua, ktorého tvorcovia doslova zviezli pod holú zem. A síce chápem, že preháňali, osobne by ma veľmi zaujímalo či jadro jeho epizódy neskrývalo kúsky pravdy.