Dead to Me recenzia: Silný záver a únavné naťahovanie

★ ★ ★ ☆ ☆

Nový seriál Dead to Me od Netflixu by mohol byť dobrý, ak by ho nezrážali dve zásadné chyby. Nevierohodný dej by sa dal ešte prehliadnuť. Avšak zbytočná rozťahanosť a chaotické behanie po slepých uličkách už veľmi nie. Aj napriek týmto výhradám sa však oplatí vydržať až do konca, pretože finále je v rámci celkového seriálu najsvetlejším bodom. Veľká škoda, že hlavný zlom prichádza až na úplný záver.

Ako som už spomínal, príbeh je postavený na vrtkých nohách a osobne by som bol veľmi prekvapený, ak by mi niekto tvrdil, že sa podobný prípad naozaj stal.

V našom svete je však všetko možné, a preto by sme ho mali ako diváci akceptovať. Jen (Christina Applegate) je žena v stredných rokoch, ktorá sa živí ako realitná maklérka. Tragickou nehodou jej zomrie manžel, ktorého počas nočného behu niekto zrazí autom. Vinník z miesta nehody utečie a nezanechá po sebe žiadne stopy. Na skupinovej terapii sa Jen zoznamuje s Judy (Linda Cardellini), ktorá ako sa zdá má svoje vlastné problémy. Judy stratí svojho muža Stevea (James Marsden), pretože majú problémy otehotnieť. Obe ženy sa stanú najlepšími priateľkami až do takej miery, že Judy začne u Jen bývať. A hádajte, čo sa stane? Ide síce o skvelý konflikt, ťažko sa mu dá ale veriť.

Je možné, že s prvým hlavným obratom budete oboznámení, no ja osobne by som ho na plné ústa radšej nevyslovoval. Ak by aj niekto náhodou nevedel, je určite lepšie ísť do akéhokoľvek diela s minimom očakávania. Výsledok je potom oveľa zaujímavejší a prekvapivejší. V tomto prípade síce ide o počiatočný obrat v deji, od ktorého sa ďalej všetko odvíja, no aj napriek tomu by som ostal radšej v hmlistom teritóriu.

Jen a Judy hľadajú viníka nehody (Christina Applegate, Linda Cardellini – Dead To Me)

Dead to Me má silnú výhodu v tom, že každá epizóda nemá viac ako pol hodinu. Tým pádom ide o rýchlejšie sledovanie, ktoré nemá čas výraznejšie nudiť. Samostatné epizódy by veľmi dobre fungovali, ak by niektoré z nich bohužiaľ nezachádzali do zdanlivo zbytočných oblastí. Aj napriek kratšiemu formátu má potom divák pocit, že tvorcovia sa snažia každou cenou odďaľovať nevyhnutné rozhodnutia a odhalenia. Najviac frustrujúce sú najmä akési zdanlivé náznaky, že už-už musí hlavná postava čeliť krutej pravde, len aby sa miesto nej objavilo niečo iné, pre diváka menej zaujímavé.

Snaha o zavádzaní a prešľapovaní na mieste v rámci deja napokon nie je napínavým faktorom, ako by sa tvorcovia azda mohli domnievať, ale skôr opakovaným sklamaním.

Myslím, že z diváckeho hľadiska sme dávno za dobami, kedy sa v seriáloch čakalo celé série na hlavné zvraty. V súčasnej dobe postupujú seriály vpred dlhými krokmi. V tom sa taktiež skrýva ich zábavnosť aj dramatickosť. Dead to Me však zbytočne otáľa na mieste. Ostatné dôvody a vedľajšie problémy sú potom len chabou náplasťou ako zaplniť zostávajúce epizódy.

Svetlým bodom je ústredná dvojica herečiek. Ich vzťah funguje dobre. Najmä Applegate hrá zranenú vdovu, ktorá nevie kontrolovať svoj hnev, priam ukážkovo. Naopak, Cardellini ako rozpoltená Judy, behá medzi ľahkosťou a vážnosťou veľmi vyváženým krokom. Niekedy máme pocit, že Judy je hlboko v srdci skrytý blázon, inokedy jej absolútne rozumieme. Tým najhlavnejším je však skutočnosť, že ako dvojici im to ide na výbornú. Najmä potom ku koncu prvej série.

Dead to Me je seriál zameraný skôr na ženské publikum. Užiť si ho však môžu aj ich polovičky.

Nedá sa tvrdiť, že ide o komediálny seriál, aj napriek tomu, že sa tu pár vtipov isto nájde. Skôr by som však tento druh série videl viac dramaticky orientovaný, pretože obsahuje veľa bolestivých tajomstiev. Na druhú stranu, dramatické finále nás zanechá s jemne odľahčením nádychom, ktorý svojím prevedením zachádza až do komickosti. Uvidíme, či sa tvorcovia poučia, zrýchlia tempo obratov a udržia si podobnú formu s akou sa rozlúčili. Potom sa môžeme tešiť na oveľa zábavnejšiu druhú sériu.