Cyntoryn zvieratiek recenzia: Nová adaptácia Stephena Kinga je strašidelne mrazivá

★ ★ ★ ★ ☆

„Prečo zvieratká zomierajú skôr ako ľudia?“ pýta sa deväť ročná Ellie (Jeté Laurence) svojho otca. Tu začína prvá zmienka o smrti, ktorá nás bude v tomto novom pohľade na knižnú klasiku majstra hororov sprevádzať po celý film.  Jej otec, doktor Louis (Jason Clarke) má o smrti zdá sa jasnú predstavu. A jeho dcéra je dosť stará na to, aby pochopila, že jej kocúr Church s ňou nebude naveky.

Rodina Creedovcov sa presťahuje z Bostonu do nového domu pri lese, v okrajovej časti mestečka Ludlow, štát Maine. Dom sa zdá idylickým miestom, kde môžu členovia rodiny zabudnúť na starý život a venovať sa sebe navzájom. Doktor a jeho žena Rachel (Amy Seimetz) akoby pred niečím utekajú. Ani na tomto mieste však na seba nebezpečenstvo nenechá dlho čakať. Nielenže sa dom nachádza hneď vedľa hlavnej cesty, rodina navyše zisťuje, že v lese za ich domom je starý cintorín zvieratiek, ktorý podľa všetkých indícií (zle napísaný názov na vstupnej tabuli) založili miestne deti. Keď sa stane najhoršie a miláčik Church doplatí na blízkosť vozovky, rozhodne sa milujúci otec vypočuť návrh suseda Juda (John Lithgow) ako celú situáciu riešiť. „Existuje viac spôsobov ako pochovať kocúra.“

Rýchlo sa dozvedáme, že v tomto príbehu nepôjde primárne o nadprirodzené javy ako také. Skutočný horor Kingovho kalibru vychádza z oveľa skutočnejších miest ľudskej duše. Amy uteká pred vlastnou vinou zo smrti svojej nebohej sestry. Jej obraz ju prenasleduje celý život. Louis sa zasa musí vysporiadať s tým, že Church sa naozaj vracia naspäť. Je však iný. Podráždený a zlý. Doktorove vedecké predstavy o smrti, silný ateizmus a viera v absolútne prázdno posmrtného života, sa tak rýchlo dostávajú do konfliktu s neznámymi silami, ktoré nemôže ovplyvniť.

Výborná správa je, že až na úplne finále, ktoré mi prišlo jemne pritiahnuté za vlasy, sa Cyntoryn zvieratiek nesnaží tlačiť na pílu. Ide o civilný príbeh s mrazivým kontextom, ktorý v jednom momente vybuchne a veci rýchlo naberú strašidelný spád. Scenár Jeffa Buhlera obsahuje výborné Kingove dialógy, ktoré sa jasne zameriavajú na danú tematiku a zbytočne nevybočujú zo svojej cesty. Postavy čelia vlastným traumám, ktoré ich neprestávajú gniaviť. Aj napriek tomu, že príbeh tradične spadá do neuveriteľných situácií, všetko sa dá interpretovať veľmi reálne.

Church je iný a vie to aj Ellie (Jeté Laurence)

Film je mrazivý a strašidelný, práve z toho dôvodu, že je tak reálny. Život zvierat je naozaj oveľa kratší oproti životu ľudí. Strata našich domácich miláčikov nás učí oveľa častejšie otázke všadeprítomnej smrti, ktorá sa ľuďom pri ich dlhých životoch môže zdať až neskutočná. Zabúdame na smrť. A Louis je tohto dokonalým príkladom. Aj napriek tomu, že si ako doktor myslí, že vie o čom rozpráva, teória a prax sú v tomto prípade dve veľmi rozdielne veci. Do kontrastu ho stavia aj jeho žena, ktorá vie ironicky oveľa viac ako on, práve kvôli mŕtvej sestre.

Cyntoryn zvieratiek opravuje chyby z roku 1989. Nebyť prešľapu v úplnom finále, mohlo ísť o výborný komorný horor. Opäť raz platí, že to, čo funguje na papieri nemusí úplne fungovať vo filme. Kubrick to na nevýslovný hnev Kinga dobre vedel. V tomto prípade je to však s ohľadom na zvyšok diela, ospravedlniteľná chyba, ktorá film dozaista nezráža z nôh.