Černobyľ recenzia: Výborná séria o černobyľskej havárii

★ ★ ★ ★ ★

Černobyľ je výnimočný v tom, že funguje ako hraný dokument. Podmanivý námet a skvelé vyobrazenie celej havárie pripúta diváka pred obrazovkou najmä šokujúcimi poznatkami a okolnosťami, ktoré výbuch v jadrovej elektrárni sprevádzali.

Na druhú stranu tu máme postavy, ktoré nám tieto informácie sprostredkúvajú, avšak tam sa ich úloha končí. Sú zjednodušenými prezentáciami niečoho oveľa komplexnejšieho, a práve v tejto skutočnosti prebýva ich fiktívnosť. A to aj napriek tomu, že ide často o skutočné postavy. Hlavný dôraz však stále ostáva zväčša na dokumentárnom znázorňovaní dôvodov a dopadov danej katastrofy.

Emily Watson ako Uljana Chomjuková má nemilé zistenia.

Černobyľ okamžite zaujme detailným vyobrazením sovietskej spoločnosti.

Dôraz na detail nás okamžite vtiahne do roku 1986. Aj tento element vyobraziť okolitý svet, čo možno najvierohodnejšie, prispieva k celkovému dokumentárnemu štýlu celej mini série. Hlavnou postavou je Valerij Legasov (Jarred Harris), klasický hrdina a vedec, ktorý zachraňuje svet svojou múdrosťou. Ako ženský doprovod Legasovovi si tvorcovia vymysleli postavu Uljany Chomjukovej (Emily Watson), ktorá reprezentuje desiatky skutočných vedcov, ktorí stáli za objasňovaním tragickej nehody. Obaja predstavitelia výborne zosobňujú ideoví, morálny, ale aj inteligenční protipól sovietskej garnitúre tej doby.

Naopak, o akomsi závratnom vývoji hrdinov sa nedá veľmi debatovať. Jediný, kto sa mení je Boris Ščerbina (Stellan Skarsgård). Z absolútneho byrokrata sa napokon stáva Legasovov spojenec, možno až priateľ, a mimo katastrofy je to najmä ich vzťah, ktorý ponúka trochu osobnejšieho rozprávania. Podobne ako u ďalších postáv a úloh, ktoré v tomto príbehu hrajú, či už ide o tehotnú ženu jedného z hasičov, ktorá sa márne snaží navštíviť v nemocnici svojho muža, alebo o mladého chlapca povereného strieľať všetkých psov v kontaminovanej oblasti, ide skôr o rýchle, povrchné príbehy. Mohlo by sa zdať, že to ide o výčitku, avšak opak je pravdou. Ich osudy sú len malými časťami mozaiky, ktorá v kompletnom vyhotovený ponúka perfektné dielo.

Strhujúce rozprávanie celej tragédie je nakrútené s tiesnivou autenticitou.

Väčšina divákov si možno ani neuvedomovala, aká bola celá situácia havárie vážna. Je to až Legasov, ktorý nielen ostatným postavám, ale priamo aj samotným divákom vysvetlí, že tragédia môže byť ešte oveľa vážnejšia. Jeho slová sú potom rovnako šokujúce ako hrozba, ktorá číha pod roztápajúcim sa reaktorom. Nebezpečenstvo je stále prítomné. Neviditeľná radiácia je všade okolo a šumot dozimetra pôsobí priam desivo. Možno až desivo atraktívne by som povedal. Celá situácia jadrovej katastrofy má jednoducho tú správnu atmosféru, ktorá ešte pred samotným seriálom, aj vďaka dielam ako Stalker alebo Metro, pohlcovala množstvo fanúšikov po celom svete.

Stellan Skarsgård a Jared Harris ako Legasov a Ščerbina.

Radiácia tu funguje takmer ako reálna alternatíva sci-fi smrteľnej nákaze. O jej nebezpečných vlastnostiach nie je nikto informovaní, a práve aj preto je napríklad scéna, kedy ľudia s deťmi sledujú z mosta ničivý požiar elektrárne až desivo temná. Ich spomalený tanec v čiastočkách radiácie je šokujúcim svedectvom, podobne ako desiatky ďalších podobných situácií, ktoré človeka jednoducho ohromia. Vďaka tomu, že sa tvorca série Craig Mazin a režisér Johan Renck rozhodli sústrediť na všetky najvýraznejšie situácie a taktiež ich čo možno najvernejšie nakrútiť, dostali sme výborne zdramatizovaný dokument. Daný materiál ponúkal veľké ambície. A keďže sa ich podarilo výborne sfilmovať, úspech bol zaručený.

Černobyľ funguje na viacerých úrovniach a dokáže z danej látky vydolovať zaujímavé zistenia. Posledná epizóda krásne nadväzuje na katastrofálne dopady a priamo ich spája s ľudským faktorom. Navyše, dáva do pozornosti, že jedným z hlavných dôvodov nebola len ľudská arogancia a ignorancia, ale skôr zavedený systém založený na klamstvách, šetrení, nadutej byrokracii a celkovej korupcii sovietskej spoločnosti. Havária v Černobyle bola potom len nevyhnutný dopad sovietskeho systému, ktorý sa taktiež vo veľkom postaral o jeho rozklad. V tomto zistení taktiež tkvie silné emočné poslanie, ktoré robí z Černobyľu výnimočnú mini sériu.