Bad Education recenzia: O nenásytnom rozkrádaní školských peňazí

★ ★ ★ ★ ☆

Bad Education je nový film z produkcie HBO, ktorý vychádza zo skutočného prípadu nenásytného rozkrádania rozpočtu verejných škôl v mestečku Roslyn, v štáte New York. Vzhľadom na pestrú paletu politických škandálov a podozrení na rôzne druhy rozkrádania verejných, firemných či iných financií, ide o film, ktorý môže byť aj pre slovenského diváka viac než zaujímavý. Bad Education mieri priamo na tie najvyššie pozície. Tam sedí správca škôl Frank Tassone (Hugh Jackman) a jeho asistentka Pam (Allison Janney). Za zdanlivo idylickým prostredím strednej školy v Roslyne, ktorá neskrýva zdravé súperenie o prestíž a kvalitu štúdia s inými školami v okolí, prebýva utajená špinavosť. Ľahkosť s akou sa ponúka možnosť prísť z nezákonnému obohateniu je až detinsky nevinná. Stačí jedno priloženie školskej platobnej karty a veci začnú naberať nekontrolovateľné otáčky.

Hlavnou postavou je spomínaný Frank Tassone. Populárny správca škôl je vyžarujúcou autoritou. Človek, ktorý si robí svoju prácu svedomito a pristupuje k nej srdcom. Navyše, Frank má ambície a svojou usilovnosťou posúva kvalitu škôl v Roslyne stále dopredu. Okrem toho pomáha každému jednému študentovi. Dokonca sa učí o rodičoch svojich študentov, aby s nimi mohol vždy viesť plnohodnotný rozhovor. A keď nie o nich, tak vždy o ich ratolestiach. Za tým všetkým je však ešte niečo viac. Ostáva to ukryté v detailoch. A človek to odhalí len sústredeným pohľadom za pozlátkou usmievavých tvárí a dobrých výsledkov školy. Metaforicky je to malý kúsok vlhkého stropu, ktorý zarastá čiernou plesňou. Táto neošetrená a prehliadaná rana sa začína viac a viac rozrastať až do takých rozmerov, že už nie je možné, aby si jej niekto nevšimol. A tým niekým je mladá aspirujúca študentská novinárka Rachel (Geraldine Viswanathan).

Bad Education je hravá dráma vyznačujúca sa najmä výborným herectvom, výraznou hudbou a skvelou prácou kamery.

Mladý režisér Cory Finley je ambiciózny tvorca s jasným dôrazom na podobu svojho diela. V jeho obrazoch sa skrývajú rozpoznateľné myšlienky a indície, čo priamo súvisí s výbornou kamerou Lyle Vincenta. Povrchný svet plný optimizmu a dobrej nálady je vedome rozvracaný prehliadaným morálnym úpadkom daných jednotlivcov. „Všetko sa nejako zariadi, všetko bude v poriadku“, tvrdí Pam svojej kolegyni Jenny (Annaleigh Ashford), ktorá by si od nej rada požičala peniaze na hernú konzolu Sony Playstation pre svojho syna. Škola všetko zaplatí. Je to až detsky jednoduché. To taktiež doslova dokazuje aj bezduché a neopatrné utrácanie Paminho syna. Zlodejstvo sa tak cez platobnú kartu stáva doslova neviditeľným hriechom. A ľahko dostupný prepych naberá na márnivosti.

Hanba z odhalenia je naozaj ťažká.

Jednou z najvýraznejších pozitív filmu je isto herecké predstavenie Hugh Jackmana. Slávny herec podáva jeden zo svojich najlepších výkonov ako dokonalo prehnane upravený správca plný elánu a dobrosrdečnosti. Rodičia si ho pochvaľujú, osamelé ženy po ňom túžia. A predsa sa pri drobných problémoch, ktoré naznačujú cestu k veľkému odhaleniu jeho zločinu, dokáže Tassone v Jackmannov podaní meniť na agresívneho človeka. Za spomenutie určite stojí aj skvelý výkon predstaviteľky Pam, Alisson Janney.

Je pravda, že režisér sa hrá s našimi sympatiami a očakávaním, a obaja herci tomu jasne podmieňujú aj svoje herectvo.

Bad Education je film o morálnom znecitlivení. Je to film, ktorý odhaľuje pád do márnivého konzumu a nenásytného utrácania peňazí daňových poplatníkov. Slovami samotného Franka, je to kruté, je to ohavné, je to dokonca sociopatické. A predsa ide o činy toho samého človeka, ktorý tak hovorí len preto, že ma na krku ostatných členov školskej rady. Avšak to nič nemení, že tieto slová nie sú pravdivé. Pretože vážnosť situácie a jej odsúdenia hodnosť je veľmi reálna. Pre slovenského diváka je Bad Education horký film, pretože slovenský divák s povedomím o všetkých „Kičurovcoch“ na špičke ľadovca nemorálneho okrádania dobre vie, že podobné praktiky nemusia, a pravdepodobne ani nie sú, ojedinelou skutočnosťou.